«Використання
нетрадиційних технік малювання,
як розвиток дитячої творчості»
Витоки здібностей та
обдарувань дітей – на кінчиках їх пальців. Від пальців ідуть струмочки, які
дають наснаги творчій думці. Іншими словами, чим більше майстерності в дитячих долоньках,
тим розумніша дитина.
В.О. Сухомлинський
Термін
«нетрадиційний» - означає використання матеріалів, інструментів, способів
малювання, які не є традиційними, широко відомими. Існує безліч технік
нетрадиційного малювання, їх незвичайність в тому, що вони дозволяють дітям
швидко досягнути бажаного результату.
Досвід показує,
що малювання нетрадиційними матеріалами дозволяє дитині:
•
отримувати незабутні позитивні емоції;
•
активізувати художній потенціал;
•
привчитися до творчості;
•
розвивати думки (як ще можна зобразити? як інакше?);
•
розвивати самостійність;
•
розвивати уявлення;
•
розвивати дрібну моторику рук;
•
проявити індивідуальність (немає однакових робіт);
•
позбутися психологічних меж, страхів (раптом не вийде так, як потрібно).
Нетрадиційні
техніки відображені як вагомий чинник розвитку творчості дітей дошкільного
віку.
Використання
нетрадиційних технік малювання
Молодший
дошкільний вік
-
Заохочувати дитину до експериментування.
-
Створювати прості образи за допомогою різних матеріалів.
-
Передавати один образ за допомогою різних технік та різних видів художньої
діяльності.
-
Самостійно обирати вид роботи та матеріали для реалізації свого задуму.
-
Учити виконувати багатопланові композиції.
Старший
дошкільний вік
-
Дошкільник бере на себе роль «художника», «скульптора», «майстра»,
«конструктора».
-
Створює образ, використовуючи властивості різних матеріалів.
-
Залучається до декоративного дизайну, художнього оформлення побуту, моделювання
одягу.
-
Поетапно реалізує свій «проектний задум».
-
Експериментує з фарбами, різноманітними художніми матеріалами.
-
Комбінує різні види образотворчого мистецтва.
Нетрадиційні
техніки зображувальної діяльності, що використовую в роботі з дітьми:
▪
штампування (печатками, листям /псевдофорт/, овочами);
▪
малювання долонькою, пальцями, кулачком;
▪
використання трафарету;
▪
малювання сухим пензликом, пензликом для клею;
▪
пуантилізм (малювання крапочками);
▪
малювання жатим папірцем;
▪
малювання на жатому папірці;
▪
малювання серветками;
▪
малювання свічкою;
▪
вітраж;
▪
гратаж або продряпування;
▪
малювання на фользі;
▪
плямографія;
▪
малювання за допомогою соломинки;
▪
набризкування, малювання зубною щіткою;
▪
пластиліновий живопис;
▪
колаж;
▪
монотипія;
▪
малювання на зволоженому папері;
▪
малювання на склі.
Нетрадиційні техніки
малювання – це спосіб створення нового, оригінального витвору мистецтва, у
якому гармонує все: і колір, і лінія, і сюжет. Саме нетрадиційні техніки
малювання створюють атмосферу розкутості, відкритості, розвиток самостійності
дітей, створюють емоційно – позитивне відношення до діяльності. Результат
зображувальної діяльності не може бути поганим чи хорошим, робота кожної дитини
індивідуальна, неповторна.
Мета – спонукати
дітей вдосконалювати свої малюнки шляхом експериментування, самостійного
пошуку, застосовування різних матеріалів у процесі роботи. Звичайно ж, це
робота не одного дня, а поступова наполеглива праця. Вона приносить радість, бо
це творчий процес. Неординарність, індивідуальність є проявом того особливого,
що якраз і відображає талановитість та обдарованість дітей. Спрямована на
розвиток у дошкільнят творчості, в результаті, якої дитина створює нове,
оригінальне, проявляє уяву, реалізує свій задум, самостійно знаходить засоби
для його втілення.
Пам’ятка Нетрадиційні
техніки малювання. Опис технік
> Пальчиком
Дитина вмочує
палець у ємкість з гуашшю і робить відбитки на папері відповідно до теми.
> Ребром долоньки
Нанести
фарбу (гуаш) на ребро долоньки і малювати стовбур дерева, гілки.
> Картопляні штампи
На
одному з кінців картопляного шматочка вирізати форму будь-якого предмета.
Вмочати штамп у фарбу і прикласти там, де має бути малюнок
> Техніка видування
За
допомогою піпетки наносимо фарбу на аркуш. Ляпку роздмухуємо за допомогою
трубочки від коктейлю так, щоб перетворити її на щось цікаве.
> Монотипія (відбитки листя різного розміру,
форми)
Назбирати
листочків, нанести на них фарбу від середини до країв листочка. Покласти на
білий аркуш паперу і добре притиснути.
> Малювання свічкою Віск залишає на папері невиразний слід.
Така техніка малювання свічкою називається «Сліпим малюванням». На папір
наноситься якийсь малюнок свічкою, а потім зверху тонується увесь аркуш
аквареллю і на кольоровому тлі проявляється зображення.
> Малювання зубною щіткою
Для
малювання зубною щіткою потрібна густа, напівсуха гуаш фарба. Зубну щітку
потрібно вмочити у фарбу. Доторкнутися до аркуша паперу потрібно всім ворсом,
щоб від кожної ворсинки залишився слід.
> Малювання поролоном
Вмочаємо
шматочок поролону у фарбу й малюємо методом примакування. Дуже добре малювати
пухнастих звірів, сніг, сніговита, а можна легко зафарбувати тон.
> Малювання по мокрому
Аркуш
паперу зволожуємо водою, можна пензликом, губкою або ж занурюємо папір у тацю з
водою. На зволожений папір ставимо кляксу фарбами, однієї або кількох кольорів,
фарбу розвести пензликом
> Малювання манкою
Для
того, щоб здійснити це малювання необхідно нанести контури малюнка, після чого
покрити його клеєм ПВА і посипати манкою.
> Малювання долонькою
Для
цього в широку посудину наливають фарби певного кольору.
> Малювання набризком
Необхідно
вчити дітей набрати на кінчик щетинного пензля фарбу, пензлик нахилити над
аркушем і провести пальцем проти ворсу. Можна запропонувати дітям на аркуші
паперу перед використанням цієї техніки покласти вирізані із картону силуети, а
потім їх зняти і відбитки розфарбувати.
> Малювання кулачком
Стиснути
руку в кулачок і нанести розведену фарбу на його низ, а потім притиснути до
паперу.
> Зім’ятим папером
М’який
папір мнеться руками, вмочується у фарбу (за кінчик) і відбитки його наносяться
на аркуш.
Створення умов
для розвитку творчості в дітей дошкільного віку
1.Співпраця
з родинами вихованців, проведення для них днів відкритих дверей, організація з
їхньою участю виставок дитячих художніх робіт.
2.Систематичне
консультування батьків щодо того, як стимулювати інтелектуальний і художній
розвиток малят.
3.Обладнання
центрів образотворчої діяльності для самостійної роботи дітей, розміщення в них
необхідних матеріалів, інструментів.
4.Проведення
комплексних занять, занять подорожей, із різними варіантами завдань, робота з
підгрупами.
Використання
нетрадиційних способів зображення дає змогу прищепити любов до образотворчого
мистецтва, викликати інтерес до малювання.
Дякую за цікаві матеріали, поради, приклади роботи для вчителів образотворчого мистецтва. Творчого натхнення Вам.
ВідповістиВидалити