вівторок, 2 грудня 2014 р.

«Використання нетрадиційних технік малювання, як розвиток дитячої творчості»

 «Використання нетрадиційних технік малювання,
як розвиток дитячої творчості»
Витоки здібностей та обдарувань дітей – на кінчиках їх пальців. Від пальців ідуть струмочки, які дають наснаги творчій думці. Іншими словами, чим більше майстерності в дитячих долоньках, тим розумніша дитина.
В.О. Сухомлинський
Термін «нетрадиційний» - означає використання матеріалів, інструментів, способів малювання, які не є традиційними, широко відомими. Існує безліч технік нетрадиційного малювання, їх незвичайність в тому, що вони дозволяють дітям швидко досягнути бажаного результату.

Досвід показує, що малювання нетрадиційними матеріалами дозволяє дитині:
• отримувати незабутні позитивні емоції;
• активізувати художній потенціал;
• привчитися до творчості;
• розвивати думки (як ще можна зобразити? як інакше?);
• розвивати самостійність;
• розвивати уявлення;
• розвивати дрібну моторику рук;
• проявити індивідуальність (немає однакових робіт);
• позбутися психологічних меж, страхів (раптом не вийде так, як потрібно).
Нетрадиційні техніки відображені як вагомий чинник розвитку творчості дітей дошкільного віку.

Використання нетрадиційних технік малювання
Молодший дошкільний вік
- Заохочувати дитину до експериментування.
- Створювати прості образи за допомогою різних матеріалів.
- Передавати один образ за допомогою різних технік та різних видів художньої діяльності.
- Самостійно обирати вид роботи та матеріали для реалізації свого задуму.
- Учити виконувати багатопланові композиції.
Старший дошкільний вік
- Дошкільник бере на себе роль «художника», «скульптора», «майстра», «конструктора».
- Створює образ, використовуючи властивості різних матеріалів.
- Залучається до декоративного дизайну, художнього оформлення побуту, моделювання одягу.
- Поетапно реалізує свій «проектний задум».
- Експериментує з фарбами, різноманітними художніми матеріалами.
- Комбінує різні види образотворчого мистецтва.

Нетрадиційні техніки зображувальної діяльності, що використовую в роботі з дітьми:

▪ штампування (печатками, листям /псевдофорт/, овочами);
▪ малювання долонькою, пальцями, кулачком;
▪ використання трафарету;
▪ малювання сухим пензликом, пензликом для клею;
▪ пуантилізм (малювання крапочками);
▪ малювання жатим папірцем;
▪ малювання на жатому папірці;
▪ малювання серветками;
▪ малювання свічкою;
▪ вітраж;
▪ гратаж або продряпування;
▪ малювання на фользі;
▪ плямографія;
▪ малювання за допомогою соломинки;
▪ набризкування, малювання зубною щіткою;
▪ пластиліновий живопис;
▪ колаж;
▪ монотипія;
▪ малювання на зволоженому папері;
▪ малювання на склі.
Нетрадиційні техніки малювання – це спосіб створення нового, оригінального витвору мистецтва, у якому гармонує все: і колір, і лінія, і сюжет. Саме нетрадиційні техніки малювання створюють атмосферу розкутості, відкритості, розвиток самостійності дітей, створюють емоційно – позитивне відношення до діяльності. Результат зображувальної діяльності не може бути поганим чи хорошим, робота кожної дитини індивідуальна, неповторна.
Мета – спонукати дітей вдосконалювати свої малюнки шляхом експериментування, самостійного пошуку, застосовування різних матеріалів у процесі роботи. Звичайно ж, це робота не одного дня, а поступова наполеглива праця. Вона приносить радість, бо це творчий процес. Неординарність, індивідуальність є проявом того особливого, що якраз і відображає талановитість та обдарованість дітей. Спрямована на розвиток у дошкільнят творчості, в результаті, якої дитина створює нове, оригінальне, проявляє уяву, реалізує свій задум, самостійно знаходить засоби для його втілення.


Пам’ятка Нетрадиційні техніки малювання.  Опис технік
> Пальчиком  
 Дитина вмочує палець у ємкість з гуашшю і робить відбитки на папері відповідно до теми.
> Ребром долоньки
Нанести фарбу (гуаш) на ребро долоньки і малювати стовбур дерева, гілки.
> Картопляні штампи
На одному з кінців картопляного шматочка вирізати форму будь-якого предмета. Вмочати штамп у фарбу і прикласти там, де має бути малюнок
> Техніка видування
За допомогою піпетки наносимо фарбу на аркуш. Ляпку роздмухуємо за допомогою трубочки від коктейлю так, щоб перетворити її на щось цікаве.
> Монотипія (відбитки листя різного розміру, форми)
Назбирати листочків, нанести на них фарбу від середини до країв листочка. Покласти на білий аркуш паперу і добре притиснути.
> Малювання свічкою    Віск залишає на папері невиразний слід. Така техніка малювання свічкою називається «Сліпим малюванням». На папір наноситься якийсь малюнок свічкою, а потім зверху тонується увесь аркуш аквареллю і на кольоровому тлі проявляється зображення.
> Малювання зубною щіткою
Для малювання зубною щіткою потрібна густа, напівсуха гуаш фарба. Зубну щітку потрібно вмочити у фарбу. Доторкнутися до аркуша паперу потрібно всім ворсом, щоб від кожної ворсинки залишився слід.
> Малювання поролоном
Вмочаємо шматочок поролону у фарбу й малюємо методом примакування. Дуже добре малювати пухнастих звірів, сніг, сніговита, а можна легко зафарбувати тон.
> Малювання по мокрому
Аркуш паперу зволожуємо водою, можна пензликом, губкою або ж занурюємо папір у тацю з водою. На зволожений папір ставимо кляксу фарбами, однієї або кількох кольорів, фарбу розвести пензликом
> Малювання манкою
Для того, щоб здійснити це малювання необхідно нанести контури малюнка, після чого покрити його клеєм ПВА і посипати манкою.
> Малювання долонькою
Для цього в широку посудину наливають фарби певного кольору.
> Малювання набризком
Необхідно вчити дітей набрати на кінчик щетинного пензля фарбу, пензлик нахилити над аркушем і провести пальцем проти ворсу. Можна запропонувати дітям на аркуші паперу перед використанням цієї техніки покласти вирізані із картону силуети, а потім їх зняти і відбитки розфарбувати.
> Малювання кулачком
Стиснути руку в кулачок і нанести розведену фарбу на його низ, а потім притиснути до паперу.
> Зім’ятим папером
М’який папір мнеться руками, вмочується у фарбу (за кінчик) і відбитки його наносяться на аркуш.
Створення умов для розвитку творчості в дітей дошкільного віку

1.Співпраця з родинами вихованців, проведення для них днів відкритих дверей, організація з їхньою участю виставок дитячих художніх робіт.
2.Систематичне консультування батьків щодо того, як стимулювати інтелектуальний і художній розвиток малят.
3.Обладнання центрів образотворчої діяльності для самостійної роботи дітей, розміщення в них необхідних матеріалів, інструментів.
4.Проведення комплексних занять, занять подорожей, із різними варіантами завдань, робота з підгрупами.

Використання нетрадиційних способів зображення дає змогу прищепити любов до образотворчого мистецтва, викликати інтерес до малювання.

1 коментар:

  1. Дякую за цікаві матеріали, поради, приклади роботи для вчителів образотворчого мистецтва. Творчого натхнення Вам.

    ВідповістиВидалити